STATUT UKS "CZTERNASTKA"



Rozdział I

Nazwa, teren działania, siedziba i charakter prawny


§1

Uczniowski Klub Sportowy „CZTERNASTKA”, zwany dalej „Klubem”,  jest                

stowarzyszeniem zrzeszającym uczniów: Gimnazjum – 14, szkół podstawowych, 

młodzież w wieku do 20 lat oraz rodziców uczniów, nauczycieli i sympatyków.

§2

1. Terenem działania Klubu jest miasto Bielsko-Biała.

2. Siedzibą Klubu jest Gimnazjum – 14.

§3

Klub jest stowarzyszeniem w rozumieniu art.7 ust.4 i 5 ustawy  o kulturze fizycznej i  z tego tytułu podlega ewidencji oraz posiada osobowość prawną.

§4

1. Klub działa zgodnie z ustawą o kulturze fizycznej, ustawą  – „Prawo o stowarzyszeniach”, ustawą o systemie oświaty oraz z własnym statutem.

2. Klub może być członkiem okręgowych i regionalnych związków sportowych oraz ogólnokrajowych związków sportowych.

§5

Klub używa pieczęci,  godła, flagi barw, odznak i znaczków organizacyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami.

 

Rozdział II

Cele i środki działania


§6

Celem Klubu jest:

1)      planowanie i organizowanie pozalekcyjnego życia sportowego uczniów w oparciu o możliwości obiektowe i sprzętowe szkoły oraz o pomoc organizacyjną i materialną rodziców i sympatyków Klubu,

2)      pozyskiwanie środków na działalność szkoleniową i organizacyjną Klubu wykraczającą poza możliwości obiektowe i sprzętowe szkoły w szczególności na wynajem obiektów sportowych, organizacje obozów sportowych, zgrupowań wyjazdowych, turniejów i udziału w rywalizacji sportowej,

3)      angażowanie wszystkich uczniów do różnorodnych form aktywności ruchowej, gier i zabaw dostosowanych do wieku, stopnia sprawności i zainteresowań sportowych,

4)      uczestniczenie w imprezach sportowych organizowanych na obszarze działania samorządu terytorialnego i poza nim,

5)      organizowanie zajęć sportowych dla uczniów szkoły w celu wszechstronnego rozwoju ich sprawności fizycznej i umysłowej,

6)      organizowanie działalności sportowej ze szczególnym uwzględnieniem funkcji zdrowotnych,

7)      organizowanie uczniom wszystkich klas różnorodnych form współzawodnictwa sportowego,

8)      kształtowanie pozytywnych cech charakteru i osobowości poprzez uczestnictwo w realizacji zadań sportowych Klubu,

                                                                                                                                                        §6a

Powyższe cele statutowe mogą być realizowane w formie odpłatnej działalności pożytku publicznego lub w formie nieodpłatnej działalności pożytku publicznego.

§7

Klub realizuje swoje zadania statutowe we współdziałaniu z dyrektorami szkół, Radami  szkół, klubami sportowymi, władzami samorządowymi i sportowymi.

§8

Klub opiera swoja działalność przede wszystkim na społecznej pracy swoich członków i działaczy oraz pomocy rodziców uczniów.

 

Rozdział III

Członkowie, ich prawa i obowiązki


§9

Członkowie Klubu dzielą się na :

1)      zwyczajnych

2)      wspierających

§10

1)      Członkami zwyczajnymi Klubu mogą być uczniowie szkoły, w której Klub ma swoją siedzibę, rodzice i nauczyciele, którzy złożą pisemną deklarację, zapłacą wpisowe i zostaną przyjęci przez Zarząd Klubu.

2)      Małoletni mogą być członkami Klubu za zgodą ich przedstawicieli ustawowych.

§11

Członkowie zwyczajni mają prawo do:

1)      uczestnictwa w Walnych Zebraniach Klubu z biernym i czynnym prawem wyborczym, z ograniczeniami określonymi w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy – „Prawo o stowarzyszeniach”,

2)      zgłaszania propozycji i wniosków wobec władz Klubu,

3)      uczestnictwa w zawodach i imprezach sportowych organizowanych przez Klub,

4)      korzystania z wszelkich urządzeń Klubu na zasadach określonych przez Zarząd Klubu,

5)      korzystania z innych uprawnień określonych przez Zarząd Klubu.

§12

Członkami wspierającymi mogą być osoby fizyczne i osoby prawne, które popierają cele Klubu, zostaną przyjęci przez Zarząd i zadeklarują pomoc materialno-finansową dla Klubu.

§13

Członkowie wspierający mają prawo do:

1)      uczestnictwa bezpośrednio lub przez swoich delegatów w walnych Zebraniach Klubu,

2)      zgłaszania wniosków i propozycji wobec władz Klubu,

3)      korzystania z innych uprawnień określonych przez Zarząd Klubu.

§14

Do obowiązków członków Klubu należy:

1)      branie czynnego udziału w działalności Klubu,

2)      przestrzeganie postanowień statutu i uchwał władz Klubu,

3)      godne reprezentowanie barw Klubu,

4)      płacenie składek na zasadach ustalonych przez Walne Zebrania Klubu. 

§15

Członkostwo w Klubie ustaje poprzez:

1)      dobrowolne wystąpienie zgłoszone na piśmie do Zarządu,

2)      skreślenie z listy członków uchwałą Zarządu w przypadku:

a)      umyślnego naruszenia postanowień statutu,

b)      nie brania udziału w działalności statutowej Klubu przez okres 6 miesięcy,

3)      działania na szkodę Klubu,

4)      rozwiązania się Klubu.

 

Rozdział IV

Władze Klubu

 

§16

  1. Władzami  Klubu są:

1)      Walne Zebrania Klubu,

2)      Zarząd,

3)      Komisja Rewizyjna

  1. Kadencja Władz trwa 2 lata. Wybór Władz następuje w głosowaniu tajnym bądź jawnym w zależności od decyzji Walnego Zebrania Klubu.

  2. Uchwały wszystkich Władz Klubu zapadają zwykłą większością głosów o ile postanowienia statutu nie stanowią inaczej.

§17

  1. Walne Zebranie Klubu jest najwyższą władzą Klubu i może być zwyczajne i  nadzwyczajne.

  2. Walne Zebranie Sprawozdawczo – Wyborcze Klubu zwoływane jest przez Zarząd raz na dwa lata.

  3. Walne Zebranie Sprawozdawcze zwoływane jest przez Zarząd raz na rok.

  4. Nadzwyczajne Walne Zebranie Klubu zwoływane jest przez zarząd Klubu:

1)      z własnej inicjatywy

2)      na wniosek Komisji Rewizyjnej

3)      na wniosek 1/3 ogółu członków.

  1. Nadzwyczajne Walne Zebranie Klubu odbywa się nie później niż w ciągu miesiąca od złożenia wniosku lub podjęcia uchwały i obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.

§18

  1. Do wyłącznej kompetencji Walnego Zebrania Klubu należy:

1)      uchwalanie programów sportowej, organizacyjnej i finansowej działalności Klubu,

2)      rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej,

3)      uchwalanie na wniosek Komisji Rewizyjnej absolutorium dla Zarządu Klubu,

4)      wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej,

5)      podejmowanie uchwał o zmianie statutu lub rozwiązania Klubu,

6)      ustalanie wysokości i trybu płacenia składek członkowskich,

7)      rozpatrywanie i rozstrzyganie innych spraw wniesionych pod obrady Walnego Zebrania Klubu.

  1. Walne Zebranie Klubu jest prawomocne w pierwszym terminie przy obecności co najmniej 1/2 członków uprawnionych do głosowania, a w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych, o ile termin ten był podany na zawiadomieniu.

  2. W Walnym Zebraniu Klubu mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez Zarząd.

§19

  1. Zarząd Klubu składa się z 5 – 7 członków wybieranych przez Walne Zebranie Klubu, którzy spośród siebie wybierają Prezesa i Sekretarza.

  2. Zebrania Zarządu Klubu odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż jeden raz na dwa miesiące.

  3. Do ważności uchwał Zarządu Klubu konieczna jest obecność co najmniej 1/2  liczby członków Zarządu, w tym Prezesa lub Sekretarza.

  4. W okresie między posiedzeniami Zarządu jego uprawnienia przysługują Prezesowi działającemu wspólnie z Sekretarzem.

§20

Do zadań Zarządu Klubu należy kierowanie bieżącą działalnością Klubu pomiędzy Walnymi Zebraniami Klubu, a w szczególności:

1)      reprezentowanie Klubu na zewnątrz i działanie w jego imieniu,

2)      wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Klubu,

3)      uchwalanie okresowych planów działania i preliminarzy budżetowych,

4)      powoływanie i rozwiązywanie komisji problemowych,

5)      przyjmowanie i skreślanie członków,

6)      zarządzanie majątkiem i funduszami Klubu zgodnie z obowiązującymi przepisami,

7)      składanie sprawozdań z działalności Klubu.

§21

  1. Członek Zarządu Klubu może być zawieszony w czynnościach lub odwołany ze składu Zarządu, jeżeli nie wykonuje przyjętych obowiązków, działa niezgodnie ze statutem bądź w inny sposób zawiódł zaufanie Klubu.

  2. Uchwałę o zawieszeniu w czynnościach lub odwołaniu członka Zarządu podejmuje Zarząd większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.

  3. Usunięty lub zawieszony członek Zarządu ma prawo odwołania się do Walnego Zebrania Klubu w ciągu 30 dni od podjęcia uchwały o usunięciu lub zawieszeniu.

§22

  1. Komisja Rewizyjna jest organem kontrolującym całokształt działalności Klubu.

  2. Komisja Rewizyjna składa się z 3 – 5 członków wybieranych przez Walne Zebranie Klubu. Liczbę członków Komisji Rewizyjnej ustala każdorazowo Walne Zebranie Klubu.

  3. Komisja wybiera ze swego grona Przewodniczącego i Sekretarza.

  4. Komisja Rewizyjna działa w oparciu o regulamin zatwierdzony przez walne Zebrania Klubu.

  5. Do czynności Komisji Rewizyjnej należy:

1)      przeprowadzanie okresowych kontroli działalności statutowej i finansowej Klubu,

2)      wydawanie zaleceń pokontrolnych w przypadku stwierdzenia uchybień w działalności, określenie terminów oraz sposobów ich usunięcia,

3)      składanie sprawozdań z całokształtu swej działalności na Walnym Zebraniu Klubu oraz stawianie wniosku o udzielenie absolutorium ustępującemu Zarządowi,

4)      składanie zastrzeżeń w stosunku do projektowanych uchwał, postanowień i przedsięwzięć Zarządu, jeżeli Komisja dojdzie do wniosku, że spowodują one lub mogą spowodować nieprawidłowości w działaniu Klubu,

5)      występowanie z żądaniem zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Klubu, względnie z wnioskiem o zwołanie posiedzenia Zarządu w przypadkach stwierdzenia niezgodnych z prawem lub Statutem bądź istotnymi interesami Klubu działań Zarządu.

§23

  1. Członek Komisji Rewizyjnej może być zawieszony w czynnościach lub odwołany z jej składu, jeżeli nie wykonuje przyjętych obowiązków, działa niezgodnie ze statutem, bądź w inny sposób zawiódł zaufanie członków Klubu.

  2. Uchwałę o zawieszeniu w czynnościach lub odwołaniu członka Komisji Rewizyjnej  podejmuje  Komisja Rewizyjna  większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.

  3. Odwołany lub zawieszony członek Komisji Rewizyjnej ma prawo odwołać się do walnego Zebrania Klubu w terminie 30 dni od podjęcia uchwały o odwołaniu lub zawieszeniu.

§24

W przypadku powstania wakatu w Zarządzie lub Komisji Rewizyjnej władzom tym przysługuje prawo dokooptowania nowych członków spośród członków Klubu. Liczba osób dokooptowanych nie może przekroczyć 1/3 pochodzących z wyboru.

 

Rozdział V

Wyróżnienia i kary

 

§25

  1. Za aktywny udział w realizacji zadań Klubu przyznawane są wyróżnienia i nagrody.

  2. Zasady oraz tryb przyznawania wyróżnień i nagród określa regulamin uchwalony przez Zarząd Klubu.

§26

  1. W razie naruszenia postanowień Statutu lub uchwał władz Klubu Zarządowi przysługuje – zgodnie z regulaminem zatwierdzonym przez Walne Zebranie Klubu – prawo do wymierzenia następujących kar:

1)      upomnienia,

2)      nagany,

3)      zawieszenia w prawach członka na okres do 12 miesięcy,

4)      wykluczenia.

  1. Od uchwały Zarządu o ukaraniu, członkowi Klubu przysługuje prawo odwołania się do Walnego Zebrania Klubu w terminie 30 dni.

  2. Uchwała Walnego Zebrania Klubu o ukaraniu jest ostateczna.

 

Rozdział VI

Majątek i fundusze Klubu

 

§ 27

  1.    Na majątek Klubu składają się nieruchomości, ruchomości oraz fundusze.

  2.    Na fundusze Klubu składają się:

1)      składki członkowskie,

2)      darowizny i zapisy,

3)      dotacje na zadania zlecone przez samorząd terytorialny,

4)      dochody z majątku,

5)      wpłaty i opłaty uczestników zajęć,

§ 28

Dla ważności oświadczeń w zakresie praw, podejmowania zobowiązań majątkowych oraz udzielania pełnomocnictw wymagane są podpisy dwóch osób spośród następujących: Prezesa, Sekretarza, dwóch upoważnionych członków Zarządu.

 

Rozdział VII

Zmiana statutu i rozwiązywanie się Klubu

 

§ 29

Zmiany statutu Klubu wymagają uchwały Walnego Zebrania Klubu podjętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.

§ 30

  1. Rozwiązanie się Klubu może nastąpić na podstawie uchwały Walnego Zebrania Klubu podjętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.

  2. Uchwała o rozwiązaniu się Klubu określa tryb likwidacji oraz cel na jaki ma być przeznaczony majątek.